İstanbul,tüm zamanların kültürü ve medeniyetleri bakımından en zengin Avrupa şehirlerinden bir tanesidir.Tüm zamanların yaşadığımız bu efsane şehri,ülke ekonomisi geliştikçe ve toplum refahı arttıkça yeni mega projelerinde desteğiyle her geçen gün daha kaliteli bir şehir haline gelmektedir.

   Yerli ve yabancı nüfusun en hızlı şekilde artıp,yine en hızlı şekilde göç alması İstanbul’un hemen her ilçesinde tüm gayrimenkul fiyatlarını arttırmış durumda.Fakat asıl mesele gelecek dönemlerde mega projelerin sıkça anılmasıyla birlikte “gayrimenkul sektörü” İstanbul ve Türkiye’nin hatta yabancı yatırımcıların bile gözbebeği olmuş durumda.Avrupa yakasında İstanbul’un genişleyebileceği kuzeyde Arnavutköy’de 3. Yeni Havaalanı projesi ile birlikte arsa fiyatları astronomik düzeylerde.Fakat biraz daha batıya gittiğimizde durum hiç öyle değil.Henüz İstanbul sınırları içerisinde metre kare birim fiyatı 25-30tl gibi fiyatlara arazi sahibi olmak mümkün.

   Devam eden ve mega projelerin bittikten sonra fiyatların ne şekilde artışa geçeceğini ise ancak bekleyip görmek gerekir.

  İşte Silivri’de ki mega projelerden bazıları ve projeler hakkında bazı ipuçları:

 

1 - Edirne’den İstanbul’a yüksek hızlı tren projesi

 

İstanbul Halkalı istasyonundan başlayarak Edirne Kapıkule istasyonunda sonlanacak 229 kilometrelik hızlı tren projesinde, bölge halkının bilgilendirildiği, fikir ve önerilerinin de alındığı ÇED toplantıları 9-12 Eylül tarihleri arasında Tekirdağ, Kırklareli ve Edirne’de yapıldı ve süreç tamamlandı.  AK Parti Tekirdağ Milletvekilleri, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile Trakya yüksek hızlı tren projesinde adımların atılması için görüşme yaptılar. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile yapılan görüşme sonunda bir açıklama yapan vekiller; yüksek hızlı tren projesinin ihalesinin 2016 yılında yapılacağını ve en kısa sürede de inşaatına başlanacağını dile getirdiler.  Halkalı-Marmaray hattıyla da entegre olacak projenin yaklaşık 18 ayda tamamlanması planlanıyor. 229 Kilometrelik hattın 75 kilometresi İstanbul’da planlanırken hattın 40 kilometresi Tekirdağ, 60 Kilometresi Kırklareli, 54 Kilometresi ise Edirne İl sınırları içerisinden geçiyor.  Hızlı Tren Hattı Sirkeci’den başlayıp, Halkalı, Kabakça, Akören, Bekirli, Kurfallı, Lüleburgaz, Babaeski, Havsa güzergahından Kapıkule’ye varacak. Tekirdağ ve Kırklareli’ne birer kol ayrılacak.
 

2 - Kanal İstanbul Projesi ( Çılgın Proje )

Açıklamalara göre, resmi adıyla Kanal İstanbul, şehrin Avrupa Yakası'nda hayata geçirilecek. Hâlihazırda Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifsiz bir geçit olan İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak adına Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir suyolu açılacak. Kanalın Marmara Denizi ile birleştiği noktada 2023 yılına değin kurulması öngörülen iki yeni kentten biri kurulacak. Kanalın uzunluğu 48.2 km; genişliği yüzeyde 145-150 m, tabanda ise yaklaşık 125 m olacak. Suyun derinliği 25 m olacak. Bu kanalla birlikte İstanbul Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak, İstanbul'da iki yeni yarımada, yeni bir de ada oluşacaktır.

453 milyon metrekareye kurulması planlanan Yeni Şehir'in 30 milyon metrekaresini Kanal İstanbul oluşturmaktadır. Diğer alanlar 78 milyon metrekare ile havaalanı, 33 milyon metrekare ile Silivri Kınalı, 108 milyon metrekare ile yollar, 167 milyon metrekare ile imar parselleri ve 37 milyon metrekaresi ise ortak yeşil alanlara ayrılmıştır.

Projenin etüt çalışması iki yıl sürecek. Çıkartılan topraklar, büyük bir havalimanı ve liman yapımında kullanılacak, taşocaklarının ve kapatılan madenlerin doldurulması için yararlanılacak. Projenin maliyetinin 10 milyar doların üzerinde olabileceği belirtiliyor.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, dünyanın hiçbir yerinde standart bir başkanlık sistemi olmadığını belirterek, "Türkiye, bu modeli ne Fransa’dan ne Amerika’dan ne Rusya’dan ne de başka bir ülkeden aynen alacak değil ama işin şekli belli, parlamenter sistem, başkanlık 

 

Yıldırım, başkanlık sisteminin nasıl olacağına ilişkin soruya şu yanıtı verdi:

"Cumhurbaşkanımız şunu diyor: Bu model tartışılsın, konuşulsun. Bunun diktatörlük getireceği korkusuna lüzum yok, Türkiye bu korkuları aştı. Türkiye’de artık demokrasi gelişti, her şey konuşuluyor. Hatta bazı zamanlar haddinden fazla konuşuluyor. Dünyanın hiçbir yerinde standart bir başkanlık sistemi yok. Başkanlık, yarı başkanlık gibi modeller var. Her ülke kendi tarihi geçmişine, geleneğine, toplum yapısına göre içselleştirmiş, yönetim değerlerini yansıtacak değişiklikler yapmış. Türkiye, bu modeli ne Fransa’dan ne Amerika’dan ne Rusya’dan ne de başka bir ülkeden aynen alacak değil ama işin şekli belli, parlamenter sistem, başkanlık sistemi."

 

Mega projeler hakkındaki gelişmelerin sorulması üzerine Yıldırım, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Körfez Köprüsü, üçüncü havalimanı, İstanbul-İzmir Otoyolu, İzmit Körfez Geçiş Köprüsü, Avrasya Tüneli projelerinin yapımının devam ettiğini hatırlattı. Yıldırım, "Yavuz Selim mayıs sonunda hazır, yollarıyla birlikte ağustosta hizmete veriyoruz. Rekor sürede yapıldı. Yıl sonu Avrasya Tüneli açılıyor. Körfez Geçişi Köprüsü'nden Gemlik’e kadar olan kısım, İstanbul’dan Gemlik’e, artı köprü mayısta bitiyor, Bursa’ya kadar olan kısım yıl sonunda tamamlanacak. Bursa’dan Manisa’ya kadar olan kısım ise 2017’nin sonunda bitecek. İzmir’den Manisa girişine kadar 22 kilometrelik kısım da yıl sonunda bitmiş olacak" dedi. 

 

 

Siber güvenlik meselesinin önemine işaret eden Yıldırım, bu konuyla ilgili eylem planı olduğunu ve yasal düzeleme yaptıklarını anımsattı. Veri dolaşımının Türkiye’de olması için çalışmalar yapılacağını anlatan Yıldırım, "Veri merkezlerinin kurulmasını teşvik edeceğiz. İnternet değişim noktaları kuracağız, aynen gümrük kapıları gibi. Bunları yaptığımız zaman içerikler bizde olacak" diye konuştu.

 

3 –  Yeni havaalanı ve bağlantı yolları

İstanbul Yeni Havalimanı

 İstanbul'un Avrupa yakasında, Karadeniz kıyısındaki Tayakadın ile Akpınar köyleri arasındaki 76,5 km2 alana yıllık 200 milyon yolcu kapasiteye çıkarılabilen terminali ile birbirinden bağımsız altı pisti olacak şekilde yapılan havalimanı. İnşa aşamasında olan havalimanının proje ismi İstanbul Yeni Havalimanı olarak belirlenmesine karşın, tamamlandığında bu ismin değişeceği bilgisi basında yer almıştır. Yeni havalimanı için yapılan İhaleyi 3 Mayıs 2013'te İGA yatırımcılarının oluşturduğu; Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu(OGG) Cumhuriyet tarihinin en yüksek teklifi olan 22.152 milyar Avro’luk bir teklif ile kazandı. İhalenin ardından projenin temeli 7 Haziran 2014 tarihinde atıldı.Havalimanının ilk fazının 2018 yılının ilk çeyreğinde hizmete girmesi planlanmaktadır.İstanbul Yeni Havalimanı’nın tüm etaplarının tamamlanması ile yıllık 94 milyon yolcuya hizmet veren Atlanta Uluslararası Havalimanı'nı geçerek dünyanın en yüksek yolcu kapasiteli havalimanı olması beklenmektedir.

İnşaat süreci

Havalimanı hakkında yürütülen çalışmalar devam etmektedir. İnşaat süreci 3 etaptan oluşacak:

 

Etap(en geç 42 ay sonra hizmete girecek)

2 adet bağımsız paralel pist (3750m*60m)

1 adet cross pist (3750m*60m)

3 adet paralel taksirut (3750m*45m)

Yüksek hız ve bağlantı taksirutları

Apron

Terminal binası

Hava trafik

Haberleşme ve meteroloji sistemleri

diğer hizmet binaları ve sistemler

Etap

Akpınar yerleşimi tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m*60m)

1 adet paralel taksirut (3750m*45m)

Etap

Tayakadın-Yeniköy tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m*60m)

1 adet paralel taksirut (3750m*45m)

Mevcut yerleşkenin güneyine 1 adet cross pist (3750m*60m)

1 adet paralel taksirut (3750m*45m)

 

4 – Yavuz Sultan Selim köprüsü ve bağlantı yolları

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3. Köprü'nün Ağustos ayında açılacağını söyledi.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün bağlantı yollarıyla beraber açılacağını belirten Bakan Yıldırım: "İzmir'den İstanbul'a körfez köprüsü, dünyanın 4. büyük köprüsü nisan sonunda hazır olacak. Bursa'ya kadar, Gemlik'e kadar açılacak, yıl sonu Bursa'ya erişecek.

Bu büyük bir proje; 17 metre çapı var, hem metro geçecek, hem otomobiller geçecek, hepsi bir arada. Bunun ihalesi hemen olmaz. Çünkü boğazı geçeceği için önce onun güzergah etütleri yapılacak, geçeceği zeminin kayalık olması lazım, çok geniş sondajlar yapılacak. Karada ve denizde istasyon yerlerinin sondajı yapılacak, jeolojik etütler yapılacak.

BAĞLANTI YOLLARINDA DA ÇALIŞMALAR DEVAM EDİYOR

Kuzey Marmara Otoyolu projesi kapsamında dört kez bağlantı yolları ihalesi ertelenen ve ardından netlik kazanan rotada de çalışmalar kesintisiz devam ediyor. Köprü ile Silivri Kınalı, Çanakkale Savaştepe ve İstanbul - İzmir Otoyolu birleştirilecek ve komşu şehirlere ulaşım süresi azalacak.

 

Çoğunluğu Türk mühendislerden oluşan bir ekip tarafından inşa edilecek, yüksek mühendislik ve teknoloji ürünü olacak 3. Boğaz Köprüsü üzerinden 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek. Gerek estetik gerekse teknik özellikleriyle dünyanın sayılı köprüleri arasında yer alacak.

 

İlklerin köprüsü olacak 3. Boğaz Köprüsü, 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, 1408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprünün bir başka ilki ise 322 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olması.

 

“3. Boğaz Köprüsü: Çağdaş Türkiye’nin Simgesi”

 

2013 yılında yapımına başlanan ve 2016 yılında tamamlanması hedeflenen 3. Boğaz Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu projesi'nin Odayeri – Paşaköy kesiminde yer alacak. Köprü üzerindeki raylı sistem, Edirne’den İzmit’e kadar yolcu taşıyacak. Marmaray ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapılacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak.

 

5 – Silivri Metro Projesi

Büyükçekmece-Silivri arası 49 dakika
 
Büyükçekmece-Silivri raylı sistem hattı 32,5 kilometre hat uzunluğuna sahip olacak. 2019 sonrası hizmete açılması planlanan raylı sistem hattı tamamlandığında Büyükçekmece-Silivri arası yolculuk süresi 49 dakikaya inecek.

Halkalı Çatalca arası 33 dakikaya inecek
 
Halkalı’dan Çatalca’ya yolculuk süresini 33 dakikaya indirecek olan Halkalı-Bahçeşehir-Çatalca raylı sistem hattı 2019 sonrası hizmete açılması planlanıyor. 33 kilometre hat üzerinde toplam 4 istasyondan oluşan Halkalı-Çatalca raylı sistem hattı güzergahı şu şekilde olacak;
•    Halkalı
•    Bahçeşehir
•    Hadımköy
•    Çatalca

Esenyurt’a raylı sistem geliyor
 
2019 sonrası hizmete açılması planlanan Esenyurt-Beylikdüzü-Avcılar raylı sistem hattı 17 kilometre hat uzunluğuna sahip olacak. Esenyurt metro hattı tamamlandığında Esenyurt’tan Avcılar’a yolculuk süresi 25,5 dakikaya inecek.
 
10 dakikada Sabiha Gökçen’e uçuracak
 
Sabiha Gökçen Havalimanı-Tuzla raylı sistem hattı 6,8 kilometre uzunluğuna sahip olacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2019 sonrası yatırım planları arasında yer alan Sabiha Gökçen Havalimanı-Tuzla (O.S.B.) raylı sistem hattı tamamlandığında 2 semt arası yolculuk süresi 10 dakikaya inecek.

İlk raylı sistem hattı 2019’da Halkalı’ya geliyor
 
İstanbul yeni raylı sistem projelerinin ilki 2019’da hizmete açılması planlanıyor. Halkalı-Arnavutköy-3.Havalimanı raylı sistem hattı 33 kilometre uzunluğundaki hat ile Halkalı’yı 3.Havalimanı’na bağlayacak. Tamamlandığında 33 kilometre üzerinde yolculuk süresini 33 dakikaya indirecek olan Halkalı-3.Havalimanı raylı sistem güzergahı ise şu şekilde olacak;

Halkalı
•    Arnavutköy
•    3.Havalimanı

Diğer metro projeleri
 
•    Gayrettepe Söğütlüçeşme metrosu 10 kilometreyi 15 dakikada geçecek
•    Hacıosman-Çayırbaşı metrosu 2,7 kilometre hattı 4 dakikada geçecek
•    Zeytinburnu Kadıköy metrosu 40,3 kilometre hat üzerinde ulaşımı 61 dakikaya indirecek

Sultangazi-Habipler arası 34,5 dakika
 
Sultangazi Habibler-Arnavutköy raylı sistem hattı 11,5 kilometre hat üzerinde 10 istasyondan oluşuyor. Sultangazi Habibler-Arnavutköy raylı sistem hattı tamamlandığında 10 hat üzerinde yolculuk süresi 34,5 dakikaya inecek. Sultangazi-Arnavutköy raylı sistem hattı güzergahı ise şu şekilde olacak;

İsfalt
•    Eski Habibler
•    Tepeüstü
•    Esenbahçe
•    Sincanlar
•    Fenertepe Yolu
•    Kayaşehir Yolu
•    Çamlık
•    Devlet Hastanesi
•    Arnavutköy Merkez
 
Gayrettepe’yi 3.Havalimanı’na bağlayacak
 
İstanbul yeni raylı sistem projeleri arasında Gayrettepe-3.Havalimanı raylı sistem hattı da bulunuyor. 2019 sonrası hizmete açılması planlanan Gayrettepe-Kemerburgaz-3.Havalimanı raylı sistem hattı 32 kilometre hat üzerinde toplam 5 istasyondan oluşuyor. Tamamlandığında Gayrettepe’den 3.Havalimanı’na ulaşım süresi 32 dakikaya inecek. Gayrettepe-3.Havalimanı raylı sistem hattı güzergahı şu şekilde olacak;

Gayrettepe
•    Hasdal
•    Kemerburgaz/Göktürk
•    Işıklar
•    3.Havalimanı
  
Şişhane’den Kabataş 2,5 dakika
 
Şişhane-Kabataş raylı sistem hattı 1,7 kilometre hat uzunluğuna sahip olacak. 2019 sonrası hizmete açılması planlanan Şişhane-Kabataş raylı sistem hattı tamamlandığında 2 semt arası yolculuk süresi 2,5 dakikaya inecek.
 
10,5 kilometre hattı 16 dakikada geçecek
 
Büyükçekmece-Esenyurt raylı sistem hattı 10,5 kilometre hat uzunluğunda tasarlanıyor. Büyükçekmece-Esenyurt raylı sistem hattı tamamlandığında 2 semt arası yolculuk süresi 16 dakikaya inecek. 
14,6 kilometre hat ile Beşiktaş’ı Sarıyer’e bağlayacak
 
Beşiktaş-Sarıyer raylı sistem hattı 2019 sonrası hizmete açılması planlanıyor. 14,6 kilometre hat uzunluğuna sahip olan Beşiktaş-Sarıyer raylı sistem hattı tamamlandığında 2 semt arası yolculuk süresi 22 dakikaya inecek.

Üsküdar-Beykoz arası yolculuk süresi 22,5 dakikaya inecek
 
Üsküdar-Beykoz raylı sistem hattı 15 kilometre uzunluğunda hata sahip. Üsküdar-Beykoz raylı sistem hattı tamamlandığında 2 semt arası yolculuk süresi 22,5 dakikaya inecek. Hattın 2019 sonrası hizmete açılması planlanıyor.

 6 - Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu

 

Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu, Çanakkale Köprüsü Projesi'nin dahil olduğu otoyol güzergahının adıdır. 2023 projeleri çerçevesinde gerçekleştirilecektir.

Proje bedeli 9,843 milyar TL olarak hesaplanmıştır (Nisan 2015). Otoyolun ve köprünün Yap-İşlet-Devret Yöntemi ile gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.

Proje, 46,8 km uzun olan Çanakkale Boğaz Köprüsü ve Bağlantı Yolları kesmi ve 277,6 km uzun olan geriye kalan otoyol kesmi olarak ikiye ayrılmıştır.

Proje için öngörülen bitiş tarihi 2020 yılıdır. 

 

 

 Kaynak :

Silivri Haber Ajansı

Wikipedia

AA

Sabah

3kopru